Tuesday 25 October 2011

10 jenis haiwan berwajah pelik

assalammualaikum reader's ,
okehh tadi aq menggodel-2 godel dalam laman pakcik GOOGLE kita niehh . then aq terbaca satu artikel yangg best jugak lhaa . oke aq kongsi dekat korang oke :face15:

1)Hatchet Fish (Ikan Kapak)


Ikan ini tinggal di dalam laut yang berkawasan sangat kecil (spesies terbesar berukuran hanya 12 cm) . Ikan ini sebenarnya langsung tidak berbahaya, tetapi rupa dan wajahnya sangat menakutkan seperti mimpi buruk :face16: . Hatchetfish adalah bukti hidup bahawa kita perlu gigi yang tajam panjang atau mata merah bersinar untuk menjadi seram .

2)Tube Nosed Bat (Kelelawar berhidung tabung)



Ditemui dekat dalam hutan hujan Filipina, nama dia bukan kelawar , tetapi kekelawar , haishh pelik-2 :face34: . Kelelawar ini terancam sebenarnya , memiliki salah satu wajah pelik di antara mamalia yang ada . Telinga gelap tersebut mencakup di bintik kuning , mata yang berwarna oren dan hidung tubular, memberikan penampilan kekelawar ini hampir sama seperti kartun . Kelelawar ini memakan buah ara dan buah-buahan lainnya , tetapi juga makan serangga .

3)Axolotl


Satu spesies eksklusif dari danau Xochimilco , di Mexico , spesies axolotl ( berarti raksasa air ” dalam Nahuatl , bahasa Aztec ) sebenarnya spesis ini sejenis salamander . Tidak hanya memiliki wajah tampak lucu tapi juga aneh “rambut” merah , insang seperti bulu :face51: (comel kan) . Memang , ini spesies salamander remaja biasanya mempertahankan fitur-fiturnya seluruh hidupnya (ini disebut neotheny) .

4)Aye Aye :face28:

Aye-aye adalah spesies primata yang memiliki telinga besar seperti kelelawar , mata kuning gila dan , Aye aye ini ditemukan di Madagaskar dan sangat terancam buat masa ini . Mengikut kenyataan orang-orang di negara tersebut , ramai yang tidak suka haiwan ini karena mereka menganggap haiwan ini sebagai pembawa aib :face61: , erre memangg pemikiran kolot lha dorang tho .

5)Snub Nosed Monkey


Monyet berhidung kecil adalah spesies yang terancam, hanya ditemukan di Cina (termasuk Tibet) dan Vietnam . Mereka tinggal di hutan pegunungan setinggi 4000m .


6)Star Nosed Mole


Mole berhidung bintang , hidungnya digunakan sebagai alat peraba yang sangat sensitif . Wajahnya merupakan alat penglihatannya , matanya sangat kurang penglihatannya . Mole berhidung bintang dicatat sebagai perenang dan penyelam yang terampil , serta seorang penggali yang luarbiasa . Ia makan cacing tanah , belatung dan apa pun berlendir yang ditemukan dalam perjalanan :face37: #euwwwww . Haiwan ini ditemui di Kanada dan Amerika Syarikat bahagian utara .

7)Naked Mole Rat


Kehidupan nyata naked mole rat (ditemukan di Afrika) adalah ibarat “boneka” dari mamalia . Memiliki mata yang sangat kecil , hampir seperti tahi lalat . Bentuk wajah yang luar biasa adalah gigi besar yang tumbuh melalui bibir , sehingga tikus tidak harus membuka mulut pada saat mengorek jalan bawah tanah :face48: . Atotot comell .

8) Leaf Tailed Gecko (Tokek)


Tokek seperti ini seperti satu imiginasi dari seorang perlukis kartun. Mungkin repitilia ini paling puas melihat keadaan sekeliling kerana saiz matanya yang begitu besar .

9)Potoo


Burung yang menakjubkan ini ditemukan di Amerika Tengah dan Selatan , dan paling terkenal adalah keterampilannya yang luar biasa dalam penyamaran . Namun ia juga memiliki wajah seram , dengan mulut lebar “tersenyum” , paruh sangat pendek dan mata kuning besar yang terlihat seolah-olah mereka milik karakter animasi .

10)Red-lipped Bat Fish


Ikan ini memiliki wajah yang sangat pelik , mempunyai hidung yang panjang runcing dan nampak seperti telah banyak menggunakan lipstik :face19: #woahhh nampakk seksi kan bibir ikan niehh . Ditemui di Galapagos dan memiliki kerabat dekat di perairan Amerika Tengah . Ini adalah perenang yang paling lambat dan lebih suka untuk menyeret dirinya sendiri di dasar laut menggunakan sirip sebagai “tangan” :face60: , errrr ikan niehh pemalas rupa nyer .


terima kasih kerana sudi membaca :)